@article { author = {hojati, mohamad baqer and managhebi, hamidreza}, title = {Anthropomorphism in Quran according to Allāme Tabātabā’i and Fakhr Rāzi's views: A Comparative Study}, journal = {Andisheh Allameh}, volume = {2}, number = {2}, pages = {7-30}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-5813}, eissn = {2476-6259}, doi = {}, abstract = {Abstract Anthropomorphism is a topic in classical Islamic theology. It is concerned with the question as to whether God resembles human beings in his features (attributes), actions, and emotions. The issue was raised in debates about statements in the Quran and hadith. This article is a survey of Quranic text and its exegeses. We will follow a thematic analysis of various Quranic exegeses, which will address Anthropomorphic understandings of God .In comparing and analyzing various exegeses representing various periods in Islamic history from the Middle Ages to modernity and expressing various doctrinal, intellectual, theological and philosophical positions, we will investigate how the nature, meaning and understanding of the Muslim scripture changed through history and in particular, how it was understood metaphorically by two grate scholars of Imam ul-Ashāira Fakhr Rāzi and Shia Allāme Tabātabā’i.  They both believed that these verses could not be taken literally, though Allāme Tabātabā’i used verses referring to transcendent God and Reason while Fakhr Rāzi has shown tendency to submission of its full understanding to God Himself.}, keywords = {Verses of Attributes,Anthropomorphism,Allāme Tabātabā’i,"Fakhr Rāzi}, title_fa = {بررسی تطبیقی دیدگاه فخر رازی و علاّمه طباطبائی دربارة صفات خبری}, abstract_fa = {چکیده از جمله مباحث کلامی‌ در میان مفسّران، تفسیر آیاتی از قرآن کریم است که موهم صفات انسان‌گونه برای خداوند متعال است. مجسّمه، اشاعره، معتزله و امامیّه در این باب اختلاف نظر دارند و هر یک با استفاده از رویکرد کلامی‌خود، این آیات را تفسیر نموده‌اند. این مقاله پس از مروری کوتاه بر دیدگاه‌های کلامی‌ مشهور، به تبیین نظر علاّمه طباطبائی، مفسّر بزرگ معاصر، امامیّه، در باب تنزیه خداوند از صفات انسان‌گونه می‌‌پرازد و آن را با دیدگاه فخر رازی، از مفسّران بزرگ اشاعره، مقایسه می‌‌نماید و نشان می‌‌دهد که چگونه هر یک دارا بودن صفات انسان‌گونه را منافی با تجرّد ذات خداوند متعال می‌‌دانند. با تبیین صفات خبری در آثار این دو مفسّر بزرگ، می‌‌توان به این نتیجه رسید که اعتقاد به تجسیم خداوند مورد پذیرش هیچ ‌یک از آنها نیست. علاّمه طباطبائی معتقد است با پیروی از اهل بیت(ع) و گرفتن اصل معنا، با حذف لوازم، باید معنای نهایی و جدّی کلام خداوند در آیات شاملِ صفات خبری را پس از در نظر گرفتن تمام قرائن، از جمله آیات تنزیه و مسائل عقلی، به ‌دست آورد، در صورتی که فخر رازی معتقد به تنزیه و تأویل است و در پاره‌ای موارد به تفویض گرایش پیدا کرده است.}, keywords_fa = {آیات صفات,تجسیم,تشبیه,علاّمه طباطبائی,فخر رازی}, url = {https://tat.atu.ac.ir/article_1773.html}, eprint = {https://tat.atu.ac.ir/article_1773_c3a1a7c13d6161184c6426db648a6f56.pdf} }